• نسیم عقیلی
  • هیژا

آشپزی سالم !؟

۲۱-آذر-۱۳۹۳, ۰۹:۱۸ عصر
ارسال: #1
     
آشپزی سالم !؟
آشپزی سالم !!!!





دوستانی که تجربه آشپزی سالم healthy دارن یاد بدن WinkWinkWink



مفید . فقط مفید !!! Huh WinkWink

I hear and I forget

I see and I remember

I do and I understand

Wink
نقل قول
 سپاس شده توسط MaloooS ، آرامش سپید ، پیشو ، نسیم خانوم ، دختر ایرونی ، سراب ، *ZAHRA*
۲۱-آذر-۱۳۹۳, ۱۰:۱۳ عصر
ارسال: #2
       
RE: آشپزی سالم !؟
نگهداری روغن و ادویه بالا یا دور و بر اجاق گاز

شاید دوست داشته باشید ادویه ها و روغن خود را حول و حوش اجاق گاز نگه دارید تا هم در دسترس باشد هم ظرف های زیبای آن در چشم باشد! اما این کار باعث می شود تا ادویه و روغن، عطر و کیفیت خود را از دست بدهد.

راه حل: روغن و ادویه جات خود را ترجیحاً در جای خنک، تاریک و خشک نگه دارید. فاصله حدود 20 سانتیمتر از اجاق گاز مناسب است.



وقتی از گوجه استفاده میکنین حتما حتما تهشو دور بندازین تو سالادا یا غذا ازش استفاده نکنین چون میگن بعد چیده شدن تمام میکروب ها تو همون تهش جمع میشه

موقعی که پیازو داریم تفت میدیم تا طلایی شه بهش زردچوبه اضافه نکنیم میگن باعث سرطان زاییش میشه

برای طبخ بعضی از غذاها مثل املت و.... میتونیم به جای روغن صنعتی از روغن زیتون استفاده کنیم

ﺗﻮﻳﯽ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﯼ ﺍﻳﻦ امضا ﺭﻭ ﻣﻴﺨﻮﻧﯽ

... ﺁﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﻮﺩِﺗَﻢ ... ﺍﺯ ﺧُﺪﺍ ﻣﯿﺨﻮﺍﻡ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﯼ ﺧﻮﺏ ﻭ ﻗﺸﻨﮕِﺖ ﺑِﺮﺳﯽ. ﺗﻮ ﺯﻧﺪﮔﻴﺘﻢ َﻫﻤﻴﺸﻪ ﻟَﺒﺨﻨﺪ ﺭﻭ ﻟَﺒﺎﺕ ﺑﺎﺷﻪ Angel
نقل قول
 سپاس شده توسط پیشو ، RL92 ، nonoo ، hani moon ، lilimashi ، نسیم خانوم ، *ZAHRA* ، nazgol22 ، hengamehh
۲۲-آذر-۱۳۹۳, ۱۱:۳۰ صبح
ارسال: #3
     
Rainbow RE: آشپزی سالم !؟
نیمرو را این بار بدون روغن درست کنید

برای افرادی که رژیم دارند، مصرف سفیده تخم مرغ بدون روغن توصیه می شود. روش تهیه تخم مرغ بدون روغن را آموزش می دهیم.

روش کار :
در قابلمه ای کمی آب بریزید.
به آن کمی نمک و 2 قاشق چای خوری سرکه سفید اضافه کنید و روی حرارت متوسط به جوش آورید.
تخم مرغ را در کاسه بشکنید و در حالی که با قاشق آب را به یک جهت هم می زنید، تخم مرغ را بریزید.
گاز را خاموش کنید، روی قابلمه را بپوشانید و 5 دقیقه صبر کنید.
به هیچ عنوان قبل از 5 دقیقه نباید در را باز کنید و یا این که تخم مرغ را هم بزنید.
سپس با قاشق تخم مرغ را در بیاورید.

5 روش عالی سرخ کردن غذا برای جلوگیری از چاقی

در ادامه با 5 روش عالی غذاهای تان را سالم تر سرخ کنید.

از آن جایی که دو سوم افراد جامعه به چاقی دچار هستند، سرخ کردن غذا باعث می‌شود این چاقی تشدید شده و غذاها از سمت سالم بودن به سمت ناسالم بودن برود.

_ در صورتی که نیاز به سرخ کردن غذا است توصیه می کنیم از روغن کلزا و کانولا که حاوی امگا 3هستند و چربی‌های مفید را به ما می‌رسانند، استفاده شود.

_ استفاده از روغن‌های جامد بخاطر فرآیندهای هیدروژن اسید چربی ترانس بالایی دارند که دشمن قلب محسوب می‌شود.

_ کره به دلیل داشتن چربی‌های اشباع گزینه‌ مناسبی برای سرخ کردن محسوب نمی‌شود.


_ بهتر است، برای سرخ کردن از تابه های دوطرفه که حداقل روغن را جذب می کند استفاده شود یا این که ته سینی فر را چرب کنیم و از آن برای سرخ کردن استفاده کنیم.

_ برای غذاهایی که روغن زیادی به خود می گیرد مثل بادمجان بهتر است آن را سرخ نکنیم و به صورت آبپز مصرف کنیم و همچنین سبزی را یا سرخ نکنیم یا اگر مجبور به سرخ کردن هستیم آن را یک تفت مختصر بدهیم.

منبع :
http://www.seemorgh.com/lifestyle
نقل قول
 سپاس شده توسط MaloooS ، پیشو ، *ZAHRA*
  • گروه ژ
  • تقی زاده
۲۲-آذر-۱۳۹۳, ۱۱:۳۸ صبح
ارسال: #4
   
RE: آشپزی سالم !؟
١- در انتخاب روغن‌ها دقت کنید
باید بدانید که همه‌ی روغن‌ها و چربی‌ها مضر نیستند. اگر می‌خواهید از روغن‌های سالم برای آشپزی استفاده کنید باید به سمت چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون بروید. بهتر است تا جایی که می‌توانید دور چربی‌های اشباع شده مانند کره را خط بکشید. توجه داشته باشید که حتی از روغن‌های سالم هم با احتیاط استفاده کنید. منظورمان این است که در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید. به خاطر اینکه روغن‌ها در حالت کلی پرکالری هستند و مصرف بیش از اندازه‌ی آن‌ها باعث چاقی خواهد شد.



٢- مواد غذایی طبیعی غیر فراوری شده را در الویت قرار دهید
به جای خرید محصولات غذایی فراوری شده و صنعتی از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید. دانه های کامل مانند برنج قهوه ای و بلغور سالم‌تر بوده و حاوی فیبر، ویتامین B، منیزیم، زینک و مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند که سلامتی شما را تضمین می‌کنند.



٣- آشپزی سالم با میوه و سبزیجات ممکن می‌شود
متأسفانه در دنیای صنعتی و شلوغ امروز بیشتر مردم به اندازه‌ی کافی میوه و سبزیجات نمی‌خورند. سعی کنید روزانه بین 5 تا 13 میوه و سبزیجات مختلف استفاده کنید. میوه و سبزیجات رنگی را در الویت قرار دهید. به خاطر این که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های بیشتری هستند.



٤- گوشت قرمز همه کاره‌ی آشپزخانه نیست
گوشت قرمز منبع فوق‌العاده‌ی پروتئین محسوب می‌شود اما در عین حال منبع چربی‌های اشباع شده نیز می‌باشد. بعضی‌ها تصور می‌کنند که طعم غذا به گوشت است و اصلاً نمی‌شود بدون آن آشپزی کرد. منظورمان این نیست که گوشت قرمز را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید اما سعی کنید میزان مصرف آن را کاهش دهید. گوشت باید بدون چربی و پوست باشد. سعی کنید بیشتر از ماهی و گوشت مرغ آن هم بدون پوست در تهیه‌ی غذاهایتان استفاده کنید. داخل بشقاب‌ها و دیس‌های غذا فضای کمی را به گوشت اختصاص داده و فضای بیشتری را به سبزیجات و دانه های کامل بدهید.

٥- برای آشپزی سالم‌تر از لبنیات کم چرب استفاده کنید
محصولات لبنی مختلف مانند شیر، خامه و ماست منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم هستند. بهترین راه این است که از محصولات لبنی کم چرب و یا حتی بدون چربی استفاده کنید تا میزان دریافت چربی‌های اشباع شده کاهش پیدا کند.


٦- به میزان غذایی که برای خود و دیگران می‌کشید دقت کنید
همه‌ی افرادی که دغدغه‌ی خوش اندامی دارند همیشه به دنبال روش معجزه آسایی می‌گردند که در یک چشم به هم زدن آن‌ها را به اندام ایده‌آل خود برساند. یکی از روش‌های لاغری کاهش تدریجی میزان کالری‌های دریافتی است. برای این کار بهترین روش این است که موقع سرو غذا میزان غذایی که برای خود و یا دیگران می‌کشید را کاهش دهید. آن هم نه به یک باره بلکه به صورت تدریجی.


٧- در مصرف مواد غذایی شیرین زیاده‌روی نکنید
قند از هر نوعی که باشد چه قند سفید، شکر قهوه ای، عسل، شربت افرا، شربت ذرت و غیره به غذاهای شما کالری اضافه می‌کند. قندهای تصفیه شده و سفید، آب‌نبات‌ها، قندهای موجود در نوشابه ها و غیره بیشترین میزان کالری را به شما تحمیل می‌کنند. سعی کنید از مصرف زیاد این قندها بپرهیزید و در مصرف مواد قندی طبیعی‌تر مانند عسل، شکر قهوه ای و غیره نیز احتیاط کنید.


٨- گوشه چشمی به نمکی که به غذاها اضافه می‌کنید داشته باشید
فرقی نمی‌کند که فشار خونتان بالا باشد یا نه. بهتر است حواستان به میزان نمکی که مصرف می‌کنید باشد. زمانی که آشپزی می‌کنید نمکدان را داخل غذاهایتان خالی نکنید. میزان نمکی که باید در طول روز مصرف کنیم کمتر از 2.3 گرم است یعنی معادل حدود یک قاشق چای‌خوری در روز. این میزان یادتان باشد و از این به بعد خودتان حساب و کتاب کنید چقدر نمک برای آشپزی لازم دارید.


٩- به طعم غذاهایتان اهمیت بدهید
شاید با خودتان می‌گویید غذایی که کره، گوشت، نمک و روغن اساسی نداشته باشد که دیگر غذا نیست و طعم ندارد. اما باید بدانید که به راحتی می‌توانید با استفاده از سبزیجات معطر، ادویه ها و سبزیجات دیگر طعم دلچسبی به غذاهایتان بدهید. جعفری، گشنیز، نعناع، زعفران، فلفل، دارچین و غیره را دریابید و ببینید چه غذاهای خوش طعمی سر میز می‌آورید.


10- از غذایی که می‌خورید لذت ببرید
برای آشپزی وقت بگذارید و آگاهانه یعنی با شناخت مواد غذایی مختلف و ارزش غذایی آن‌ها غذا درست کنید. در این صورت هم از آشپزی لذت می‌برید و هم از غذایی که با آگاهی تهیه کرده‌اید. غذا خوردن یک کار مکانیکی و صرفاً تأمین نیازهای بدن نیست. لذت غذا خوردن در کنار هم بودن است. از غذایی که می‌خورید لذت ببرید و به خودتان آفرین بگویید.

یاد بگیر خوشحال باشی. ادم های غمگین همیشه حرف مردم براشون زیادی مهمه. " اهمیت ندادن" به چیزای بیخود رو یاد بگیرتصویر: images/smilies/blush.gif
نقل قول
 سپاس شده توسط MaloooS ، نسیم خانوم ، عسل جان ، پیشو
۲۲-آذر-۱۳۹۳, ۰۵:۳۲ عصر
ارسال: #5
   
RE: آشپزی سالم !؟
چطور سبزیجات را سالم سرخ کنیم ؟
سرخ کردن غذای خود را با گرم کردن 1 قاشق سوپخوری عصاره های غذایی بر روی حرارتی ملایم ، در یک قابلمه نچسب شروع کنید .
به محض اینکه عصاره شروع به جوشیدن کرد ، پیازها را اضافه کنید و مرتب به هم بزنید . بعد از 5 دقیقه وقتی پیاز ها پختند شما می‌توانید بقیه مواد مثل سیر یا زنجبیل تازه را اضافه کنید . وقتی این مواد با هم به مدت 1 دقیقه حرارت داده شدند، سبزیجات را اضافه کنید . این روش امکان داشتن سبزیجات سرخ شده و خوشمزه را بدون حرارت دادن روغن فراهم می‌کند.

Angel
نقل قول
 سپاس شده توسط mimche ، MaloooS ، nonoo ، nazgol22
۲۲-آذر-۱۳۹۳, ۰۵:۵۴ عصر
ارسال: #6
RE: آشپزی سالم !؟
در حد امکان از سرخ کردن کامل پیاز وطلایی شدن پیاز خودداری کنین مگر برای تزیین چون نه تنها ارزش غذایی نداره بلکه روغن زیادی جذب میکنه وکالری بالایی داره..
سبزیجاتی مثل قرمه وکرفس واسفناج رو سرخ نکنید در حد تفت دادن کافیه چون خاصیت اونها از دست میده..
موقع تفت گوشت برای خورش حتما فلفل سیاه بزنیدهم سردی گوشت گرفته میشه هم طعم مطبوعی به غذا میده...
نمک رو در مرحله آخر به غذا اضافه کنین با اینکار غذا نمک کمتری میبره..

برای باز شدن گره مشکل من یه صلوات میفرستینNew1
نقل قول
 سپاس شده توسط MaloooS ، nazgol22 ، نسیم خانوم ، عسل جان ، پیشو ، L naz
۲۳-آذر-۱۳۹۳, ۰۳:۰۷ صبح (آخرین تغییر در این ارسال: ۲۳-آذر-۱۳۹۳ ۰۳:۰۸ صبح توسط پیشو.)
ارسال: #7
   
RE: آشپزی سالم !؟
در آشپزیتون از مواد غذایی استفاده کنین که شامل کولین باشه تاعملکرد مغزتون بهتر بشه ومغز همیشه جوان وسالم بمونه[تصویر: آشپزی سالم !؟]حتمن میگین کولین چیه و تو چه موادغذایی وجود داره؟با هم بخونیم[تصویر: آشپزی سالم !؟]
کلم بروکلی، گل کلم و کلم فندقی سرشار از ماده مغذی با نام کولین می‌باشند. این ماده برای حافظه و سلامت مغز ضروری می‌باشد. کولین پیش در آمد استیل کولین می‌باشد. استیل کولین در فرایند‌های مغزی مشارکت دارد. همان طور که سن افزایش می‌یابد، خروجی کولین طبیعی بدن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان با خوردن غذاهای مملو از کولین، تولید استیل کولین را افزایش داد و قدرت مغز را بهبود بخشید. منابع دیگر کولین تخم مرغ، دانه سویا، بادام زمینی، کلم، لوبیاچیتی و لوبیا قرمز می‌باشند.

Angel
نقل قول
 سپاس شده توسط nazgol22 ، MaloooS ، نسیم خانوم ، *ZAHRA*
۸-دي-۱۳۹۳, ۰۲:۵۸ عصر
ارسال: #8
   
RE: آشپزی سالم !؟
[تصویر: آشپزی سالم !؟]
سالاد لوبیا، غذایی مناسب برای کسانی که دیابت دارند

مواد لازم :
بادمجان : 300 گرم
بلال : 2 عدد
کدو : 2 عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای قرمز : 1 عدد
روغن زیتون : دو قاشق غذاخوری
برگ مرزنجوش تازه : یک و نیم قاشق غذاخوری
لوبیا سفید : 600 گرم
سرکه بالزامیک : 1 قاشق غذاخوری

روش تهیه :
بادمجان را ابتدا از درازا برش بزنید و سپس آن را به اندازه حدوداً 5 سانتیمتر خرد کنید.

بلال‌ها را به طول حدود 2 سانتیمتر برش بزنید.

کدو و فلفل دلمه‌ای و برگ‌های مرزنجوش را نیز به اندازه های درشت، خرد نمایید.

لوبیا را بپزید. توجه داشته باشید که لوبیا را پس از پخت آبکش نمایید تا هیچ آبی باقی نماند.

ماهیتابه را اندکی چرب کنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. بادمجان، بلال، کدو، فلفل دلمه‌ای و روغن را کاملاً با هم مخلوط کنید و به میزان لازم به آن نمک و فلفل بزنید. سپس آن‌ها را داخل ماهیتابه بریزید. همه مواد را تفت دهید تا کاملاً نرم شوند.

پس از آنکه مواد کاملاً پخته شدند آن‌ها را داخل ظرف دیگری بریزید و لوبیای پخته شده را نیز به آن‌ها اضافه کنید. مقداری سرکه بالزامیک روی آن‌ها بریزید و کمی هم بزنید.
نقل قول
 سپاس شده توسط نسیم خانوم ، پیشو
۸-دي-۱۳۹۳, ۰۶:۵۷ عصر (آخرین تغییر در این ارسال: ۸-دي-۱۳۹۳ ۰۶:۵۷ عصر توسط My dear 90.)
ارسال: #9
RE: آشپزی سالم !؟
به نظرم ساندویچ مرغ واقعا غذای سالمیه البته بگذریم از مرغی که 15روزه سر بریدنDodgy

من فیله های مرغو بعد از آبپز شدن ریش ریش میکنم و با قارچ آبپز شده و هویج و پیاز رنده شده و روغن زیتون تفت میدم(تا جایی که روغن زیتون زیاد گرم نشه).از ادویه های مختلف مثل پودر سیر نمک فلفل آویشن زعفرون برای طعم دار کردنش استفاده میکنم.

فکر میکنم غذای تقریبا سالمی باشهNew2

کاش میتونستم مثل Celine Dion برات آهنگ [Because You Loved Me] بخونم و به تو تقدیمش کنمAngel
I'm everything I am
Because you loved me
نقل قول
 سپاس شده توسط نسیم خانوم ، Khanom Tala ، پیشو ، *ZAHRA* ، nazgol22
۹-دي-۱۳۹۳, ۰۹:۰۴ عصر
ارسال: #10
RE: آشپزی سالم !؟
به نظرم غذایی مثل پوره سالم هستن چون فست فود نیستن و با روغن سرخ کردنی سر و کار ندارن.

....................

من برای خودم سالاد الویه بدون سس سفید درست میکنم البته با مرغ،به جای سس از ماست چکیده استفاده میکنم و برای اینکه طعم دار باشه از آویشن و روغن زیتون و فلفل قرمز با جعفری استفاده میکنم.
Wink

کاش میتونستم مثل Celine Dion برات آهنگ [Because You Loved Me] بخونم و به تو تقدیمش کنمAngel
I'm everything I am
Because you loved me
نقل قول
 سپاس شده توسط پیشو ، *ZAHRA* ، shah navaz
ارسال پاسخ

تمامی اظهار نظرهای کاربران صرفا نظرات شخصی آنان بوده و تمامی مسئولیت متوجه اظهار کننده نظر می باشد.




ارسال پاسخ صفحه قبل صفحه بعد ثبت نام