شهر خود را انتخاب کنید

در صورتی که شهر شما جزو این دسته ها نیست شهر تهران را انتخاب نمایید


    
    سفر و ماه عسلسفر و ماه عسل
  • مگا منو
  • جهيزيهجهيزيه
  • مگا منو
  • سفره عقدسفره عقد
  • مگا منو
  • زیبایی و سلامتیزیبایی و سلامتی
  • مگا منو
  • تشريفاتتشريفات
  • مگا منو
  • تالار عروسیتالار عروسی
  • مگا منو
  • گل فروشیگل فروشی
  • مگا منو
  • مزون عروسمزون عروس
  • مگا منو
  • آتليه عکسآتليه عکس
  • مگا منو
  • آرايشگاه عروسآرايشگاه عروس
  • مگا منو
  • مرکز زیبایی مدیس
  • آرايشگاه شايلي-فاطيما
  • کلينيک زيبايي آنيسا
  • تشريفات کلاسيک
ارسال پاسخ 
آموزش بازی تخته نرد
۱-شهريور-۱۳۹۱, ۱۲:۱۱ صبح (آخرین تغییر در این ارسال: ۱-شهريور-۱۳۹۱ ۰۲:۱۱ عصر توسط عسل بانو..)
ارسال: #1
آموزش بازی تخته نرد
یکی از بچه ها تاپیک آموزش بازی تخته نردو خواسته بود
گفتم اول یه تاریخچه ازش بذاریم و بعد فوت و فناشو یاد میدم

اول این نکته رو بگم که از نظر آقای خامنه ای,مکارم شیرازی و فاضل اگه در عرف جامعه تخته نرد جز آلات قمار محسوب نشه
و برای بازی و تفریح و بدون شرط بندی باشه حرام نیست
ولی از نظر آیت الله سیستانی و گلپایگانی حرام یا احتیاط واجبه مثل شطرنج
پس قبل از یاد گرفتنش یه برسی داشته باشینWink
ولی چون حکم آقای خامنه ای تعیین کننده اس و الان خرید و فروشش مثل شطرنج آزاده نتیجه میگیریم تاپیک موردی نداره
پستهای مربوط به این موضوعم پاک میشن از تاپیک

http://islampedia.ir/fa/1390/04/%D8%AD%D...%86%D8%A7/
http://momtad.blogfa.com/post-147.aspx
نرد یا نردشیر (یا نیو اردشیر) بازی‌ای بر روی تخته‌است که در میان ایرانیان، ترکیه‌ای‌ها، و مردمان اروپای شرقی رایج‌تر است. در این بازی طرفین، مهره‌های خود را بر اساس اعدادی که دو عدد تاس تعیین می‌کنند در جهت حرکت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن حرکت می‌دهند و درآخر از تخته خارج می‌سازند، بازیکنی برنده خواهد بود که زودتر مهره‌های خود را خارج نماید.

[تصویر: 13455813041.jpg]
تاریخچه

نخستین بار این بازی در شهر سوخته زابل (شهری در سیستان و بلوچستان) انجام می‌شده که بقایای آن در گورستان شماره ۷۶۱ با ۶۰ مهره پیدا شده‌است. بر اساس یک نوشتهٔ پهلوی بنام چترنگ نامک یا شطرنج نامه، این بازی را بزرگمهر در پاسخ به بازی شطرنج که پادشاه هندوستان برای انوشیروان می‌فرستد، ابداع می‌کند و نام آن را به افتخار اردشیر بابکان، بنیانگذار سلسله ساسانی، نیواردشیر می‌گذارد. بنا به متن کتاب شطرنج‌نامه (یا گزارش شطرنج و نهش نیو اردشیر)، در ابداع آن از نمادهای متعددی که عموماً مربوط به باورهای زرتشتی است استفاده می‌نماید. مثل تخته بازی به زمین، سیاهی و سپیدی مهره‌ها به شب و روز و تعداد مهره‌ها (که سی عدد است) به سی روز ماههای تقویم زرتشتی، گردش گردانه‌ها (تاس‌ها) به چرخش افلاک و ستارگان و گردش مهره‌ها به حرکت مردمان تشبیه شده‌است که به فرمان چرخش آسمان و سیاره‌ها قرار دارند. همچنین چیدن مهره‌ها در آغاز کار به آفرینش و زدن مهره‌ها به برخورد و کشتار انسانها و دوباره نشستن آنها به زایش و بیرون رفتن آنها از صفحه بازی به مرگ تشبیه گردیده‌است. نمادپردازی حتی در شرح شماره تاس‌ها نیز دیده می‌شود که ۱ نشان اهورامزدا؛ ۲ نشان دو مینو(انگره مینو و سپنتا مینو)؛ ۳ نشان اندیشه، گفتار و کردار نیک؛ ۴ نشان عنصرهای چهارگانه خلقت یعنی آب، باد، خاک، آتش؛ ۵ نشان پنج روشنی خورشید، ماه، ستاره، آتش، آذرخش و ۶ به شش گاهنبار مانند شده‌است.[۱][۲]در تلمود نیز به این بازی اشاره شده‌است. در یونانی به آن کوبیا می‌گویند.[نیازمند منبع] در حال حاضر پایتخت ساخت تخته نرد در ایران، شهر سنندج می‌باشد.

روش بازی کردن [تصویر: 13455813042.jpg]

]آغاز بازی
ابتدا، هر بازیکن یک تاس پرت می‌کند. بازیکنی که عدد بیشتری بیاورد بازی را آغاز می‌کند. در صورت مساوی شدن، دوباره تاس را پرتاب می‌کنند. وقتی که نوبت بازیکنی فرا می‌رسد، دو تاس را پرتاب می‌کند و حرکت می‌کند و سپس نوبت بازیکن دیگر می‌شود. عدد روی تاسها نشان می‌دهد که مهره‌ها چه تعداد خانه باید حرکت داده شوند. مهره‌ها روبه جلو و با قانون‌های زیر حرکت داده می‌شوند:

مهره با توجه به عدد روی تاس به خانهٔ باز(خانه‌ای که از دو مهره یا تعداد بیشتری از مهره‌های حریف پر نشده باشد) می‌تواند جابجا شود.
عددهای روی دو تاس تشکیل حرکت‌های جداگانه می‌دهد. به عنوان مثال، اگر یک بازیکن عدد تاسش ۵ و ۳ باشد، او می‌تواند یک مهره را پنج خانه و مهره دیگری را سه خانه جلوتر در خانه باز قرار دهد. یا می‌تواند یک مهره را هشت خانه به جلو ببرد و در یک خانه باز قرار دهد(تنها در صورتی که نقطه میانی سه و پنج همزمان بسته نباشند).
خانه بسته خانه‌ای است که دو مهره یا مهره‌های بیشتری از حریف آن خانه را پر کرده باشد.

بازیکنی که تاسش دو عدد برابر میاورد، اصطلاحا جفت آورده و معادل آوردن چهار تا از آن عدد است. مثلا اگر تاس ۶ و ۶ بیاورد، بازیکن دارای چهار "شش" برای استفاده‌است، و می‌تواند هر ترکیبی از مهره‌ها را حرکت دهد.
بازیکن باید تا زمانی که حرکت قانونی با عدد روی تاسها دارد، حرکت کند و نمی‌تواند از عددی که آورده صرف نظر کند. مثلا اگر جفت ۳ آورده و فقط سه تای آنها را می‌تواند بازی کند، باید آن سه را بازی کند.
بازیکن همواره باید بیشترین تعداد حرکت را که می‌تواند بازی کند، به این معنی که اگر فرضا بازیکن تاسش ۴ و ۵ بیاید به این صورت که اگر مهره‌ای خاص را ۴ خانه حرکت دهد دیگر امکانی برای بازی کردن تاس ۵ نداشته باشد اما اگر مهره‌ای دیگر را ۴ خانه حرکت دهد امکان بازی کردن تاس ۵ نیز برایش مهیا شود اجبارا باید حالتی را که امکان بازی کردن هر دو تاس را به او می‌دهد بازی کند حتی اگر آشکارا به ضررش باشد.
زدن و خوردن
خانه اشغال شده توسط یک مهره، تک نامیده می‌شود. اگر حریف روی مهره تک بیاید، آن مهره را می‌زند و جای آن قرار می‌گیرد و مهره خورده شده روی "بار" قرار می‌گیرد.

تا زمانی که یک بازیکن یک یا چند مهره بر روی بار دارد، باید نخست آنها را وارد بازی کند. هنگامی که نوبت اوست، با توجه به عدد روی تاسش، مهره بیرون را در خانه بازی از ناحیه خودی حریف قرار می‌دهد. به عنوان مثال، اگر یک بازیکن یک مهره در بار دارد، و تاسش ۴ و ۶ دارد، می‌تواند مهره اش را بر روی هر دو خانه چهار یا شش ناحیه خودی حریف قرار دهد به شرطی که آن خانه‌ها باز باشند. اگر هیچ خانه‌ای باز نباشد، بازیکن نوبت خود را از دست می‌دهد. ولی باید تا آنجا که می‌تواند مهره‌هایش را وارد کند و بقیه را برای نوبت بعدیش بگذارد. پس از آنکه آخرین مهره خورده شده وارد بازی شد، بازیکن به بازی عادی خود ادامه می‌دهد و اگر از تاسش چیزی باقیمانده باشد، آن را بازی می‌کند.

خارج کردن
زمانی که تمام مهره‌ها را در ناحیه خودی (۶خانه سمت راست تخته) جمع کردید، حالا نوبت به آن رسیده‌است که مهره‌های خود را از بازی خارج کنید و برای خارج کردن مهره از بازی، شما باید تاس‌ها را بیندازید و به ازای هر شماره تاس، یک مهره از بازی خارج کنید. مثلا اگر شما ۵و۲ بیاورید، باید یک مهره از خانه شماره ۵ و یک مهره از خانه شماره ۲ خارج کنید و اگر در خانه‌های ۵و۲ هیچ مهره‌ای نبود باید با دیگر مهره‌ها این تاسهای ۵و۲ را بازی کنید مثلا برای تاس ۵ یک مهره از خانه ۶ به خانه یک ببرید و برای تاس دو یک مهره از خانه‌های دیگر حرکت دهید.

قانون: اگر تاس انداختید و در خانه مورد نظر هیج مهره‌ای نبود با شرط اینکه در خانه‌های قبلش هم هیچ مهره‌ای نباشد، شما می‌توانید این مهره را از نزدیکترین خانه قبل از عدد تاس بردارید. مثلا تمام مهره‌های شما در خانه‌های ۱،۲،۳ جمع است و شما تاس می‌اندازید. اگر تاس شما مثلا ۴و۶ باشد شما می‌توانید دو مهره از خانه ۳ خارج کنید اما اگر در خانه ۵ شما مهره باشد شما نمی‌توانید با تاس ۴ مهره از بازی خارج کنید و باید این تاس را بازی کنید.
حال اگر تاس جفت بیارید شما می‌توانید چهار مهره از خانه عدد تاس خارج کنید. مثلا اگر جفت ۳ بیارید در صورتی که چهار مهره در خوانه ۳باشد می‌توانید هر چهار مهره را خارج کنید. اگر کمتر از چهار مهره در خانه ۳ باشد، می‌توانید تعداد تاس ۳ باقی مانده را از خانه ۲ بردارید.

مارس
درصورتیکه قبل از اینکه حریف‌تان بتواند اولین مهره خود را از بازی خارج کند، تمام مهره‌هایتان را از بازی خارج کنید، حریف شما مارس شده و امتیازی که بدست میاورید ۲ است. در حالیکه اگر مارس نشود، امتیازی که می‌گیرید ۱ است.

مارس اکبر
در صورتی که شما بتوانید تمام مهره‌های خود را از بازی خارج کنید و حریف‌تان هنوز هیچ مهره‌ای را خارج نکرده باشد و حداقل یک مهره در خانهٔ خودی شما داشته باشد اصطلاحا می‌گویند حریف مارس اکبر شده و در این‌صورت به شخص برنده ۳ امتیاز تعلق می‌گیرد. معادل مارس شدن در زبان انگلیسی Gammon و معادل مارس اکبر در زبان انگلیسی Backgammon است. ممکن است در جمع‌های دوستانه از مارس اکبر با نام سگ مارس نیز یاد شود که البته مودبانه نیست و در مقابل هر حریفی نمی‌توان این عبارت را به کار برد.


داو دادن
داو دادن اختیاری است. هر وقت هر کدام از دو بازیکن فکر کنند که برنده هستند، می‌توانند از حریف بخواهند که باخت را بپذیرد یا امتیاز نتیجهٔ بازی دو برابر شود. قبل از آن بازیکنان مجبور بودند تا آخر بازی کنند و ممکن بود در این بین شانس دخالت زیادی در بازی توسط بازی می‌کرد. حال آنکه با داو دادن این شانس کشته می‌شد و بازیکنی که به واسطهٔ بازی ضعیف عقب بود تسلیم می‌شود.

کیوب، cube (تاس داو)
کیوب یا تاس داو به تاسی می‌گویند که برای عمل داو دادن به کار می‌رود و یک مقدار از تاسهای بازی بزرگتر است و بر روی آن شماره‌های ۲، ۴، ۸، ۱۶، ۳۲ و ۶۴ درج شده‌است.

در طول بازی هر بازیکن که فکر می‌کند شایسته پیروزی است می‌تواند داو دهد و تنها می‌تواند یکبار و قبل از تاس ریختن این چالش را برای حریفش به وجود بیاورد. بعد از اینکه داو از سوی هر یک از بازیکن‌ها پیشنهاد شد، حریف حق دارد که آن را قبول یا رد کند. اگر داو رد شود یعنی حریف شکست را قبول کرده و ست بعدی بازی شروع می‌شود. ولی اگر داو را قبول کرد بازی ادامه پیدا می‌کند و امتیاز بازی در عدد کیوب ضرب می‌شود و در این هنگام تاس داو طرف بازیکنی می‌رود که داو را قبول کرده و عدد شماره ۲ کیوب رو قرار می‌گیرد. همچنین اختیار داو دوباره با اوست. بازیکنی که پیشنهاد داو را داده دیگر با کیوب کاری نخواهد داشت. بازی ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که بازیکنی که داو را قبول کرده احساس کند اینبار او شایستگی پیروز شدن را دارد و بر روی داو حریف داو می‌دهد و اینبار کیوب روی عدد ۴ می‌رود. باز هم حریف حق انتخاب دارد که کیوب را بگیرد یا رد کند. اگر رد کند ۲ امتیاز واگذار کرده. واگر قبول کند امتیاز بازی روی عدد ۴ می‌رود و نتیجه هر ست در عدد کیوب ضرب خواهد شد. یعنی اگر شما مارس شدید و کیوب روی ۴ باشد شما ۸ امتیاز دادید و اگر یک دست معمولی باختید و کیوب روی ۲ باشد ۲ امتیاز به حریف خواهید داد و یا اگر مارس اکبر شده باشید و کیوب روی ۱۶ بوده باشد ۴۸ امتیاز داده‌اید.

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Backgammon»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در January 31, 2008).
↑ احسان حسینی‌تبار. «تمدن ما». روزتامه فرهیختگان، ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ خورشیدی.
↑ سعید عریان. متون پهلوی: جاماسب - آساناً. کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، پاییز ۱۳۷۱. چاپ اول.

منزه است خدا؛ای گشایش دهنده گرفتاری ها، ای برطرف کننده غم ها، در کار مهم من گشایش قرار ده و امر مرا آسان کن و به ضعف و بیچارگی ام رحم کن و مرا از جایی که گمان نمی برم، روزی بده ای پروردگار جهانی
Heart
واسه خیلیا خاطره اس ,آرزومون....
92/3/29
مشاهده سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
 سپاس شده توسط jennnifer ، توت فرنگی ، آوا ، samira khosh ، Mehrok ، elize ، cinderella ، mhdshs ، mar zieh ، جنان ، مهتاب65 ، nazi naz kon
۱-شهريور-۱۳۹۱, ۰۹:۰۳ صبح
ارسال: #2
RE: آموزش بازی تخته نرد
به بهههههههههههه
من عاشقه تخته نردمممممممممممممممممممم

6 مهر 1391 New1
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
۱-شهريور-۱۳۹۱, ۰۹:۰۹ صبح
ارسال: #3
RE: آموزش بازی تخته نرد
من خیلی خوش شانسم تو تخته نرد .... یعنی همش جفت و ایناWinkTounge ..... بیچاره همسرم از هر 10 بار بازی 9 بارشو من میبرم 3 (12)3 (12)
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
۱-شهريور-۱۳۹۱, ۱۲:۴۵ عصر (آخرین تغییر در این ارسال: ۱-شهريور-۱۳۹۱ ۱۲:۴۵ عصر توسط yardelia.)
ارسال: #4
RE: آموزش بازی تخته نرد
فلسفه تخته نرد

تخته نرد توسط بزرگمهر ابداع شد.در زمان پادشاهی انوشیروان خسرو پ...سر قباد، پادشاه هند «دیورسام بزرگ» برای سنجش خرد و دانایی ایرانیان و اثبات برتری خود شطرنجی را که مهره‌ها‌ی آن از زمرد و یاقوت سرخ بود، به همراه هدایایی نفیس به دربار ایران فرستاد و «تخت ریتوس» دانا را نیز گمارده انجام این کار ساخت. او در نامه‌ای به پادشاه ایران نوشت: «از آنجا که شما شاهنشاه ما هستید، دانایان شما نیز باید از دانایان ما برتر باشند. پس یا روش و شیوهء آنچه را که به نزد شما فرستاده‌ایم (شطرنج) بازگویید و یا پس از این ساو و باج برای ما بفرستید».
شاه ایران پس از خواندن نامه چهل روز زمان خواست و هیچ یک از دانایان در این چند روز چاره و روش آن را نیافت، تا اینکه روز چهلم بزرگمهر كه جوانترین وزیر انوشیروان بود به پا خاست و گفت: «این شطرنج را چون میدان جنگ ساخته‌اند كه دو طرف با مهره‌ها‌ی خود با هم می‌جنگند و هر كدام خرد و دوراندیشی بیشتری داشته باشد، پیروز می‌شود.» و رازهای کامل بازی شطرنج و روش چیدن مهره‌ها‌ را گفت. شاهنشاه سه بار بر او درود فرستاد و دوازده هزار سکه به او پاداش داد. پس از آن «تخت ریتوس» با بزرگمهر به بازی پرداخت. بزرگمهر سه بار بر تخت ریتوس پیروز شد. روز بعد بزرگمهر تخت ریتوس را به نزد خود خواند و وسیله بازی دیگری را نشان داد و گفت: اگر شما این را پاسخ دادید ما باجگزار شما می‌شویم و اگر نتوانستید باید باجگزار ما باشید.» دیورسام چهل روز زمان خواست، اما هیچ یک از دانایان آن سرزمین نتوانستند «وین اردشیر» را چاره گشایی کنند و به این ترتیب شاه هندوستان پذیرفت كه باجگزار ایران باشد.

30مهره : نشان گر 30 شبانه روز یک ماه

24 خانه : نشان گر 24 ساعت شبانه روز

4 قسمت زمین : 4 فصل سال

5 دست بازی: 5 وقت یک شبانه روز

2 رنگ سیاه و سپید: شب و روز

هر طرف زمین 12 خانه دارد: 12 ماه سال

تخته نرد : کره زمین

زمین بازی: اسمان

تاس: ستاره بخت و اقبال

گردش تاس‌ها‌: گردش ایام

مهره‌ها‌: انسان‌ها‌

گردش مهره در زمین: حرکت انسان‌ها‌ (زندگی )

برداشتن مهره در پایان هر بازی: مرگ انسان‌ها‌

اعداد تاس:

1: یکتایی و خداپرستی

2: اسمان و زمین

3: پندار نیک؛ گفتار نیک، کردار نیک

4: شمال، جنوب، شرق، غرب

5: خورشید؛ ماه، ستاره، اتش، رعد

6: شش روز افرینش

6 مهر 1391 New1
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
 سپاس شده توسط آوا ، عسل بانو. ، pikard ، elize ، *gandom* ، mhdshs ، havva70 ، فروغ بنی
۱-شهريور-۱۳۹۱, ۱۲:۵۰ عصر (آخرین تغییر در این ارسال: ۱-شهريور-۱۳۹۱ ۱۲:۵۱ عصر توسط آوا.)
ارسال: #5
RE: آموزش بازی تخته نرد
بچه ها من خفنننننننننن تخته ام هاااااااWink
عااااااااااااشق این بازیم...
حریف می طلبم Big Grin
عاشق اینم که بشینم با این ترک ها بشینم بازی کنم و حالشونو بگیرم3 (12)3 (12)
بچه ها پیشنهاد میدم تو بخش سرگرمی مسابقاتشو راه بندازیم
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
 سپاس شده توسط yardelia ، سوگلی ، Shavili ، reyrey
۱-شهريور-۱۳۹۱, ۱۲:۵۴ عصر (آخرین تغییر در این ارسال: ۱-شهريور-۱۳۹۱ ۱۲:۵۵ عصر توسط yardelia.)
ارسال: #6
RE: آموزش بازی تخته نرد
اصطلاحات ابتدایی
گشاد دادن

وقتی شما مهره ای را به صورت تک در خانه ای قرار میدهید و حریف قادر است ان را بزند .



پیشخوان یا بار :

به قسمت بلند میان زمین بازی که زمین را به دو نیم تقسیم میکتد پیشخوان گویند . معمولا مهره های کشته ی بازی را در این قسمت قرار میدهند



ششدر کردن

بستن شش خانه ی متوالی که در هر خانه نیز 2 مهره قرار گرفته باشد. چنانکه شما بتوانید این عمل را انجام دهید ،حریف با بزرگترین تاس (6) هم قادر به گذشتن از مهره های شما نیست و به اصطلاح ششدر شده . در تصویر زیر سیاه موفق شده یک سد ۶ خانه ای را مقابل دومهره ی سفید درست کند.
[تصویر: 0502475b021.jpg]

حتما تجربه این رو داشتید که با دوستان نشستید نرد بازی میکنید و یکی از دوستان که تخته بلد نیست نشسته پشت دست شما و مشغول نگاه کردن بازی هست

افشار و گرفتم - تاس نگیر - ششدر شدی

شخصی که بازی نرد رو انجام نداده حتما کلمات بالا برایش عجیب و شاید خنده دار باشد .و از شما میپرسد ششدر یعنی چی؟ افشار چیه دیگه ؟



در اینجا سعی میکنم کلمات و اصطلاحات تخته نرد رایج در ایران رو ذکر کنم تا دوستانی که کمتر با این کلمات برخورد کرده اند بیشتر آشنا شوند



چیدن : قرار دادن مهره در زمین برای شروع یازی

افشار : به خانه شماره 5 زمین خود وحریف خان افشار میگویند

افشار گیری :گرفتن خانه 5 خود و یا حریف

اسیر : دو مهره ای که در زمین حریف و در خانه 24 هستند

فرار : برداشتن مهره در تیررس حریف و بردن بر روی دیگر مهره های خودی ، مخصوصا مهره ای اسیر در زمین حریف

جفت : وقتی دو تاس مانند هم به زمین میشینند مثلا 22 - 33 11 و....

دو کور: تاس جفت یک 11

درب خانه : خانه شماره هفت هر بازیکن

خال خان : خانه شماره یک در زمین خودی

دو شش : جفت شش

کوه خانه : خانه ای بیشتر از 5 مهره در ان قرار گرفته باشد

پل : به مهره های خانه شماره 13 که نقش پل را برای فرار دو اسیر ایفا میکنند

تاس ریز : استوانه هایی مانند لیوان که تاس را در ان قرار میدهند و به روی صحفه میریزند

نراد : کسی که نرد بازی میکند

نرد : به معنی جنگ و منظور بازی تخت نرد است

گشاد : مهره که به صورت تنها در یک خانه قرار گرفته باشد و امکان کشته شدندش توسط حریف باشد

قات کردن : فرار کردن - بردن مهره به روی مهره های خودی مثله 65 از 18/24

خانه مرشد : خانه شماره 3 زمین خودی

ته خانه : خانه های اخر زمین خودی ( خانه 1 و 2 )

مایه : مهره ای که به صورت یدکی بر روی دومهره خود یا تک باشد و با تاس بعدی اماده گرفتن خانه های ازاد باشد

دش : مخفف دو شش

مارس : هنگامی که شما تمام مهره های خود را از بازی خارج کردید و حریف هنوز هیچ مهره ای برنداشته

سگ مارس : هنگامی که شما همه مهره ها را خارج کردید و حریف هنوز در زمین شما مهره دارد

ماره : همان سگ مارس

زدن : کشته شدن مهره تک که باید برگردد و از زمین حریف بازی رو اغاز کند

گشایش : حرکت اول بازی

خانه آزاد : خانه هایی که مهره ای در انها قرار نگرفته

داو ( دو ) : دو برابر کردن نتیجه بازی

دوبرگرد : برگرداندن داو (دو یا دبل ) حریف به خودش

بازی به دو : بازی که داو یا دبل ردو بدل شده و امتیاز برد آن بازی 2 شده است

نشستن : قرار گرفتن مهره کشته شده از روی پیشخوان به روی زمین

کعبتین : تاس

تاس گرفتن : حیله و نیرنگ به منظور نشستن تاس روی عدد خاص

تاس موافق : تاس مورد علاقه و خواسته شده

تاس مخالف : تاسی که مورد نیاز بازیکن نیست

تاس ریختن : پرتاب تاس از درون تاس ریز به روی زمین

تاس بالا : تاسهای که عدد بزرگتری دارند مثل چهار و پنج شش

تاس پایین : تاسهای که اعداد کمتری دارند مثه یک و دو وسه

حکم تاس : بازی که به اجبار و برای بازی کردن هر دو تاس باشد

دست به مهره: طبق قوانین ایرانی دست شما هر مهره ای را لمس کرد باید همان ار بازی کند

خوردن مهره : برداشتن مهره ها در انتهای بازی از زمین و خارج کردن انها از بازی

گشاد بازی : بازی ای که به دلیل احتمال باخت زیاد همه مهره ها رو تک بدهید و ریسک بازی را بالا ببرید

بازی تاخیری: بازی که در قسمت بیرونی زمین حریف مانند خانه های 7 -8 -9 -10 خانه گرفتید و منتظر گشاد دادن حریف هستید

رجز خوانی : جنگ لفظی دو بازیکن که در بازی دوستانه باعث شیرینتر شدن بازی میشود

تاس آینه : تاسی که به روی لبه زمین بازی یا مهره قرار بگیرد و عدد آن مشخص نباشد

وینشیر : نام قدیمی بازی تخته نرد

نردشیر : نام قدیمی بازی تخته نرد

لنگر پایین : گرفتن خانه های یک - دو - سه حریف با دو مهره و بیشتر

لنگر بالا :گرفتن خانه های چهار- پنج - شش حریف با دو مهره و بیشتر

خان : منظور هر یک از 24 خانه بازی تخته نرد است

پیشخوان : به قسمت برجسته وسط که زمین بازی را دو نصف میکند و مهره های کشته در بالای ان قرار میگیرند

بستن : گرفتن یک خانه با دو مهره

سد : بستن راه حریف

ششدر : گرفتن شش خانه جلوی حریف با دو مهره به طوری که حریف قادر به گذشتن از انها نیست

حمله برق اسا: بازی هجومی وگرفتن کشته از حریف در زمین خودی که با بستن خانه ها همراه است

پوشش : بستن یک مهره تک با مهره ی دیگر

شستن بازی : وقتی دو حریف با توافق بازی رو مساوی تمام میکنند

تعطیل است : مهره کشته شده در زمین حریف ننشیند

شش بش : تاس شش پنج

باز کردن خانه : برداشتن یک مهره و ازاد ساختن خانه ای برای نشستن یا زدن حریف

مفت بر : کسی که بازی ای را به راحتی میبرد

مفت باز : کسی که به راحتی بازی واگذار میکند

شکستن : نصف کردن مهرهای موجود در یک خانه و قرار دادن انها در خانه یا خانه های دیگر



منبع : http://www.takhtehnard.blogfa.com

6 مهر 1391 New1
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
 سپاس شده توسط آوا ، عسل بانو. ، samira khosh ، parya24 ، Mehrok ، elize ، *gandom* ، reyrey ، havva70 ، samane74
۲-شهريور-۱۳۹۱, ۰۸:۵۹ صبح (آخرین تغییر در این ارسال: ۲-شهريور-۱۳۹۱ ۰۸:۵۹ صبح توسط yardelia.)
ارسال: #7
RE: آموزش بازی تخته نرد
چگونگی چیدن مهره ها و هدف بازی

در بازی دو روش برای چیدن مهره ها وجود دارد که هر دو روش کاملا یکسان هستند. در تصویر اول مهره های سیاه در جهت عقربه های ساعت ( راست گرد ) و در تصویر دوم در خلاف جهت عقربه های ساعت یا (چپ گرد) حرکت می کنند. نحوه قرار گرفتن مهره ها به این ترتیت است که 2 مهره در خان 24 ، 5 مهره در خان 13 و 3 مهره در خان 8 و 5 مهره نیز در خان 6 قرار می گیرند. بازیکن مقابل نیز مهره های خود را به صورت قرینه و در خان های مقابل قرار می دهد. هدف بازی این است که هربازیکن مهره های خود را در جهت پیکان و با توجه به اعدادی که بر روی تاس نقش می بندد به سمت شش خان آخر تخته ( خانه های 1 تا 6 ) که خانه ی خودی نامیده می شود انتقال دهد. در پایان بازیکنی که زودتر 15 مهره ی خود را به خانه ی خود برساند و آنها را از زمین خارج کند پیروز بازی محسوب می شود.

[تصویر: 8fcf6d0d661.jpg]

[تصویر: 8fcf6d0d662.jpg]

6 مهر 1391 New1
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
 سپاس شده توسط parya24 ، Mehrok ، sadaf daryayi
۲-شهريور-۱۳۹۱, ۱۰:۵۷ صبح (آخرین تغییر در این ارسال: ۲-شهريور-۱۳۹۱ ۱۰:۵۸ صبح توسط yardelia.)
ارسال: #8
RE: آموزش بازی تخته نرد
شروع بازی و تاس ریختن :

برای اینکه مشخص شود کدام بازیکن باید مسابقه را شروع کند دو طرف موظف هستند دوباره تاس بریزند. اما قوانین ایرانی و قوانین مرسوم در دیگر نقاط دنیا ، برای مشخص کردن نفر آغاز کننده کمی با هم تفاوت دارند. درقوانین ایرانی بازیکنی بازی را شروع خواهد کرد که طبق توافق تاس کمتر یا بیشتری آورده باشد و در جریان بازی نیز بازیکن برنده ، دست بعد را شروع خواهد کرد. اما در قوانین جهانی پس از آنکه هر دو بازیکن تاس ریختند بازیکنی که تاس بیشتری
آورده باشد بازی را با ترکیب تاس خود و تاس حریف شروع می کند. برای مثال بازیکنی تاس 3 می آورد و بازیکن دیگر تاس 1 ، بازیکنی که تاس بزگتر آورده باید بازی را با تاس 3و1 شروع کند و با شروع هر دست این قانون تکرار خواهد شد و دیگر مانند بازی ایرانی نفر برنده آغار کننده نخواهد بود..
پس از ریختن تاس بازیکن باید اعدادی را که روی تاس نقش بسته توسط مهره های خود بازی کند. برای مثال بازیکنی تاس می ریزد و عدد های 3 و 4 بر روی تاس نقش می بندند. بازیکن حق دارد یک مهره اش را 3 خانه و مهره دیگری را 4 خانه یا یک مهره را مجموعا 7 خانه پیش ببرد. همچنین اگر تاس ها به یک شکل بر روی زمین نشستند مثلا هر دو تاس عدد 3 را نشان دادند می گویند جفت آورده ومی توانید چهار بار عدد 3 را بازی کنید. بازیکن پس از آنکه از بازی خود مطمئن شد با برداشتن تاس از سطح زمین و قرار دادن آن در تاس ریز اعلام می دارد که بازی اش انجام شده و دیگر قصد تغییر ندارد. سپس نوبت بازیکن مقابل خواهد بود كه در نوبت خود تاس بریزد

6 مهر 1391 New1
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
 سپاس شده توسط Mehrok ، elize ، samane74
۲-شهريور-۱۳۹۱, ۱۱:۰۰ صبح
ارسال: #9
RE: آموزش بازی تخته نرد
مطالبش خیلی زیاده از حوصله ی من یکی خارجه ..
هرکی خوندو بلت شد بیاد به منم یاد بدهد ..
باتشکر ..Big Grin

پیکت را بنوش رفیق ..
بسلامتی فاحشه های شهرمان که جزخود کسی را نفروختن ..
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
 سپاس شده توسط yardelia ، lopasali
۲-شهريور-۱۳۹۱, ۱۱:۳۲ صبح
ارسال: #10
 
RE: آموزش بازی تخته نرد
(۲-شهريور-۱۳۹۱ ۱۱:۰۴ صبح)parya24 نوشته است:  عاشق تخته نردمممممممممممم
اما خيلي گرونه 450 تومن قيمتشه
من ندارمممممممممم
ميخاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
عزیزم خوب میتونی از این ساده ها بگیری که با mdf ساختنTounge..... اگه خوبشو میخای یا مال اصفحان بگیر یا ارومیه.....ما که 3تا تخته ارومیه داشتیم...چون کلا طایفمون تخته باز حرفه ای هستن(مخصوصا بابا و داداشو عمم)
همسریم که اینطور دید رفت از این mdf ها گرفت گذاشت خونه3 (12) تمرینم از بازی کامپیوتریش شروع کرد بعد زنده بازی کرد3 (12) ولی بچم همش میبازه رقبا سرسخت و حرفه ای هستن دیگه3 (12)

“Honesty is the best policy. If I lose mine honor, I lose myself.”
Cool
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در پاسخ
ارسال پاسخ